News cover image

10.11.2021 г.

Публикувано от Админ

Кариерно развитие и ориентиране на ученици с нарушения

Кариерно развитие и ориентиране на ученици с нарушения

Темата за кариерното развитие на хората с различни увреждания е силно актуална както за

самите тях, така и за обществото и бизнеса в България. Кариерното ориентиране се случва още в

ранна училищна възраст, продължава до завършването на учениците и има за основна цел

тяхната успешна социална реализация в обществото, както и материална независимост, която

дава възможност за самостоятелен живот. Когато става дума за младежи без нарушения,

училищните планове и бюрата по труда дават най-разнообразни възможности както за тяхната

реализация, осигуряване на възможност за избор между много варианти, професионално

ориентиране. Консултирането се извършва чрез информация и съвети, в съответствие с условията

и възможностите на пазара на труда, изискванията на професията и интересите на личността.


Не така стои въпросът при хората с нарушения. Техните интереси и бъдещи възможности зависят

от изградените им умения за справяне в различни области, които биха се превърнали във

възможност за професионален избор. По-специфични са методите и средствата за тяхната

специална подготовка, както и консултирането, от което имат нужда.

Кариерното развитие е процес, който се разгръща в рамките на целия живот на човека. Той

обхваща професиите, видовете работа и дейностите, както и заниманията през свободното време,

които съответното лице си избира. Личните решения, взимани в рамките на този процес, са

повлияни от семейната среда, семейното и училищно възпитание, религиозната ориентация и

други социални фактори, каквито са в случая различните видове нарушения и инвалидност на

хората в нашето общество.

От началото на 80-те години думата кариера (career) започва да се използва вместо професия

(vocation или occupation) тъй като се смята, че тя обозначава по-всеобхватна концепция за

кариерното развитие на индивида.

От икономическа гледна точка кариерата представлява последователността от заеманите

длъжности и резултатите, които човек показва в рамките на обучението в училище или в

университет и професионалното си израстване.

Що се отнася до процеса на кариерно развитие, то той се дефинира като взаимодействието между

психологически, социологически, икономически, физически фактори и фактори на случайността,

които оформят последователността на отделните длъжности, професии или кариери, с които

лицето се занимава в рамките на своя жизнен път.

Кариерното развитие е основен елемент от развитието на човека. То обхваща целия жизнен цикъл

на индивида и оказва влияние върху личността като цяло. Кариерното развитие включва

концепцията на лицето за собственото му “аз”, семейният му живот, както и аспектите на околната

и културна среда.

Кариерното развитие се определя и като непрестанен процес на учене, следване на някои

гъвкави стъпки, свързани със себеоткриването, проучване на възможности за работа, взимане на

решения и определяне на цел. Тук е важно да се отбележи, че въпросът при хората с увреждания

далеч не стои толкова просто и съвсем не е техен избор или възможност.

Създаването на тези модели се базира на съществуващите различни групи теории за кариерно

развитие. Основната разлика между тях е в начина, по който разглеждат кариерното развитие и

факторите, които влияят при избора на кариера.

Съществуват редица неправителствени организации, проекти, занимания по интереси в

училище и най-разнообразни дейности, организирани от бюрото по труда, които целят


насочването на младежите, а и хората от всякаква възраст към избор на кариера според

интересите и образованието им, както и възможности за обучения с цел преквалификация. По

отношение на организацията и предлаганите дейности от официалната за страната институция в

тази сфера – Бюро по труда, предлаганите услуги са:

- предоставяне на актуална информация относно обявените незаети работни позиции;

- информация относно програмите и обвързаните с тях мерки по заетост и обучение;

- съдействие при информирането и наемането на работа;

- професионални консултации, осведомяване и насочване;

- професионални и мотивационни обучения;

- причисляване към определени програми и мерки по заетост;

- стипендии при обучения по придобиването на различни професионални квалификации.(

https://www.az.government.bg/)

До тук се доказа наличието на възможности за кариерно развитие и консултиране на лицата,

желаещи да намерят работа, да бъдат ориентирани в подходяща професия или обучавани в

такава.

Тази статия цели да даде отговор на въпросите: А какво се предлага на пазара на труда за

хората с увреждания? Кой подготвя тях за кариерно развитие и организация на работния процес,

особено в условията на вече съществуващото приобщаващо образование и липсата на помощните

училища? Кои са най-подходящите професии за тях според нарушението, което имат? Какво гласи

законовата разпоредба за работодателите и какви са статистическите данни, показващи

моментната ситуация?

В страните от Европейския съюз отдавна се прилагат различни дейности, свързани с растеж,

създаване на работни места, социално равенство и приобщаване, като целят да догонят нуждите

на социално-икономическите промени и успешно интегриране на пазара на труда. Повишаващото

се ниво на безработица, особено сред младежите, а най-вече и сред тези с различни нарушения

трябва да се превърне в една от най-важните задачи, тъй като „реформата на професионалните

квалификации е от съществено значение за постигане на политическата цел за повишаване на

стандартите“ (Св. Недева, Ч.Сотиров, 2017)

В момента в България, законово и административно, въпросът стои така:

Представителите на бизнеса в България, които разполагат с персонал от 50-99 служители, по Закон

за хората с увреждания и правилникът за изпълнението му, трябва да имат поне един служител с

трайно увреждане, извън позициите, предвидени за трудоустрояване. За фирмите със 100 и над

100 служители, квотата за работните места е 2% от общия брой. „Ако мястото остане празно,

работодателят дължи ежемесечно компенсационна вноска в размер на 30% от минималната

заплата. Дори в такъв случай обаче вноската не отменя задължението за наемане на хора с трайни

увреждания, пише в правилника за прилагане на закона.“ (в. Сега, 2019г.)


От друга страна, представителите на различни фирми у нас, които са пряко засегнати от

изискването на закона, нямат достъп до ТЕЛК регистрите, а честа практика е хората с различни

нарушения да скриват своето ТЕЛК решение, когато това е възможно.


По този начин се откроява ясно пропастта между хората с увреждания и работодателите.

Данните сочат, че чрез бюрата по труда, за една година, едва 6 000 човека с трайни увреждания

успяват да си намерят работа. Това се превръща в сериозен проблем както за работодателите,

поради немалките суми, които плащат като глоба за липса на наети лица от тази категория, така и

за лицата с трайни нарушения. Пределно ясно е, че намирането на работа и възможността за

професионална реализация са ключови за повишаването на качеството на живот за хората с

увреждания, което от своя страна е и основна цел на Закона за интеграция. От друга страна за

икономическото състояние на една държава е много по-добре да получава данък от човека, който

работи, за сметка на сумите за социално подпомагане и безработица, които трябва да дава.


За кариерното развитие на лицата с увреждания до скоро се грижеха помощните и

специалните училища. Въпреки това, макар и с възможност за тяхната подготовка, професиите, в

които можеха да се реализират те бяха с възможност за полагане на нискоквалифициран труд.

Също така, поради изолацията им от обществото чрез обучението им в тези училища,

информацията за техните умения и способности категорично не се разпространява. Така

например, един зрително затруднен човек, поради напредъка в технологиите има много добра

възможност за реализация в професионален план, но в обществото съществува мит, че те най-

често стават музиканти, което е много далеч от истината. В момента, в условията на приобщаващо

образование, когато все повече лица с увреждания се обучават в общообразователните училища,

за подготовка за професионална реализация не говори и не се грижи никой.

Темата е изключително важна, тъй като засяга въпросите за социалното включване на хората с

нарушения, както и повишаването на стандарта им на живот.